De GeneratieKruk

Onze generatiekruk staat letterlijk en figuurlijk metafoor voor de organisatie. De vier poten waar de kruk op staat vertegenwoordigen de werknemers verdeelt in vier generaties, de verbindingstukken tussen de poten de leidinggevenden/het management. Het zitvlak staat voor de inrichting van de organisatie: hoe doen we de dingen hier.  Zijn de poten niet in balans, of sluiten ze niet goed aan op het zitvlak, dan wiebelt de kruk. En dat zit niet lekker.

Wij onderscheiden vier generaties:

  • Verwonderaars (2000-2015)
  • Vernieuwers (1985-2000)
  • Versnellers (1970-1985)
  • Verbinders (1955-1970)

Voor iedere generatie hebben we gekozen voor een eigen(wijze) naam. Een naam die de positieve kracht van die generatie weergeeft. Elke generatie heeft namelijk zo zijn eigen kwaliteiten. Door deze kwaliteiten met elkaar en met de bedrijfsvoering te verbinden kun je als organisatie optimale resultaten boeken. Ofwel: in balans komen.

  • Verwonderaars vinden dat leren en werken leuk moet zijn en willen uitgedaagd worden. Gelijkheid is een vanzelfsprekendheid en internet een primaire levensbehoefte. AI is hun beste vriend.
  • Vernieuwers zijn mediasmart en hebben geleerd dat als ze de juiste keuzes maken, ze de beste versie van zichzelf kunnen worden. Ze willen betrokken worden en verantwoordelijkheid krijgen.
  • Versnellers zijn pragmatisch, hebben een no-nonsense instelling, zijn resultaat- en taakgericht en zorgen dat het werk gedaan wordt. Ze willen graag begrijpen en begrepen worden.
  • Verbinders zijn echte samenwerkers en gericht op samen doen en optrekken. Ze staan liever tussen dat boven de mensen, zijn nuchter en hebben een groot aanpassingsvermogen.

De vraag is in hoeverre jouw organisatie aansluit bij de kenmerken, krachten en behoeften van de verschillende generaties. Waar zitten de onbedoelde, energievretende en stress veroorzakende hindernissen? Daarin is de rol van de leidinggevende(n) cruciaal. Deze persoon verbindt de generaties door zich bewust te zijn van de kenmerken, behoeftes en wensen en daarin te voorzien. Daarin staat niet enkel de werknemer centraal, maar ook de mens achter de werknemer.

Neem gerust vrijblijvend contact met ons op om meer te leren over hoe de GeneratieKruk van jouw organisatie, team of afdeling eruit ziet.